Przewóz rowerów na platformie na hak – przepisy, wymagania techniczne i zasady bezpiecznej jazdy
Platforma rowerowa na hak to obecnie jedno z najwygodniejszych i najbezpieczniejszych rozwiązań dla osób, które chcą przewozić swoje rowery samochodem. Jednak, aby podróż była nie tylko komfortowa, ale i zgodna z przepisami, warto znać kilka kluczowych zasad – od wymagań technicznych, przez oświetlenie i oznakowanie, aż po certyfikaty jakości. Sprawdź, co mówi polskie prawo i jak przygotować się do wyjazdu rowerowego.
Tablica rejestracyjna – obowiązek w Polsce
Zgodnie z polskimi przepisami, jeśli platforma zasłania tablicę rejestracyjną pojazdu, kierowca ma obowiązek zamontować trzecią tablicę na bagażniku. Można ją wyrobić w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu.
Brak trzeciej tablicy może skutkować mandatem, a nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjneg o – dlatego to absolutna podstawa legalnego przewozu rowerów na platformie.
Oświetlenie – jakie światła musi mieć platforma?
Zgodnie z przepisami, bagażnik na hak musi mieć:
-
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej
-
Kierunkowskazy
-
Światła pozycyjne
-
Światła hamowania (stop)
-
Światło przeciwmgielne
-
Światło cofania
-
Światła awaryjne
Pełne oświetlenie zapewniają wyłącznie platformy podłączane przez wtyczkę 13-pinową.
Uwaga:
Każda inna konfiguracja 7 (pin) -> 7(pin); 7(pin)->13(pin) czy 13(pin)->7(pin) z zastosowaniem ewentualnych przejściówek – nie spełnia tego wymogu. W Hiszpanii oraz we Włoszech dodatkowo wymagane są tablice ze skośnymi paskami w kolorystyce biało czerwonej- wyjaśnia ekspert producenta Amos.
Brak wymaganych świateł to wykroczenie, za które możesz otrzymać mandat do 500 zł. Dlatego właściciele starszych modeli platform powinni rozważyć zakup nowego, zgodnego z aktualnymi normami.
Wymiarowanie i załadunek – co mówi prawo?
Art. 61 ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
nie naruszał stateczności pojazdu;
nie utrudniał kierowania pojazdem;
nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
Zgodnie z tym przepisem:
-
Platforma nie może wystawać poza szerokość pojazdu.
-
Rowery nie mogą wystawać na boki auta.
-
Należy zwracać uwagę na stabilność załadunku i widoczność świateł.
Zasady bezpiecznej jazdy z rowerami
Choć przepisy są ważne, bezpieczeństwo zaczyna się od rozsądku kierowcy. Oto najważniejsze zasady:
1. Dostosuj prędkość
Zaleca się jazdę z prędkością do 120 km/h na autostradzie – szczególnie przy większym obciążeniu. Nagłe manewry i szybkie zakręty mogą powodować niestabilność platformy.
2. Sprawdź ciężar
Nie przekraczaj dopuszczalnej ładowności platformy (np. 60–75 kg). Zbyt duży ciężar może przeciążyć hak holowniczy i prowadzić do uszkodzenia mocowania.
3. Regularnie kontroluj mocowania
Na dłuższych trasach – np. co 100–150 km – zatrzymaj się i sprawdź:
-
stabilność uchwytów rowerowych,
-
dociągnięcie pasków zabezpieczających,
-
stan świateł.
4. Zmieniaj nawyki parkowania
Z platformą wystającą z tyłu pojazdu, uważaj na parkowanie tyłem – zwłaszcza przy niskich krawężnikach, słupkach i murkach.
Wielu klientów, którzy planują zakup platformy rowerowej, pyta: czy trzeba mieć jakieś zaświadczenia, homologację albo specjalne certyfikaty, żeby legalnie i bezpiecznie przewozić rowery na haku samochodu? Odpowiadamy jasno – i rozwiewamy wszelkie wątpliwości.
Czy platforma rowerowa musi mieć homologację?
Czym właściwie jest homologacja?
Homologacja to proces urzędowego potwierdzenia, że dany produkt – np. część samochodowa czy pojazd – spełnia określone normy techniczne i bezpieczeństwa, wymagane przez przepisy obowiązujące w danym kraju lub na terenie Unii Europejskiej.
Nie, platformy nie wymagają homologacji – ale producent / importer lub sprzedawca odpowiadają za produkt w razie jakichkolwiek zdarzeń.- mówi ekspert z firmy Amos
Zatem nie, platforma rowerowa nie wymaga homologacji w świetle przepisów. Jednakże odpowiedzialność za produkt – w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia – ponosi producent, importer lub sprzedawca. Dlatego tak ważne jest, by kupować platformy od sprawdzonych dystrybutorów, którzy oferują produkty przetestowane i zgodne z normami.
Jakie certyfikaty są wymagane lub rekomendowane?
W Polsce (i całej Unii Europejskiej) nie ma obowiązku posiadania konkretnych certyfikatów, takich jak TÜV czy CE, dla platform rowerowych. Jednak są one silnie rekomendowane.
-
TÜV – uznany w całej Europie, jest potwierdzeniem, że produkt przeszedł rygorystyczne testy bezpieczeństwa. Dla wielu klientów to ważny argument przy zakupie.
Wymaganych przepisami certyfikatów nie ma – rekomendowane owszem, i właśnie wspomniany TÜV – z racji tego że bardzo rozpoznawalny, jest silnym argumentem przy sprzedaży tego typu produktów na terenie całej EU.- informuje ekspert firmy Amos
-
CE – znak CE oznacza, że produkt spełnia wymogi bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywami UE. W przypadku platform rowerowych CE nie jest obowiązkowe, ponieważ nie są one klasyfikowane jako urządzenia wymagające tej zgodności (jak np. elektronika). Jednak wielu producentów i tak go stosuje jako formę dodatkowego zabezpieczenia.
W ofercie MotoAutko.pl posiadamy platformy rowerowe z certyfikatami:
-
TÜV Rheinland
- Instytutu Łukasiewicza (dawny PIMOT)
...potwierdzającymi wysoką jakość i wyjątkową nośność – aż do 75 kg!

Podsumowanie – jak przewozić rowery zgodnie z przepisami?
|
Wymóg |
Obowiązkowy? |
|
Trzecia tablica rejestracyjna |
Tak |
|
Oświetlenie (pełny zestaw świateł) |
Tak – przy 13-pin |
|
Maks. szerokość platformy = szerokość auta |
Tak |
|
Certyfikaty TÜV, PIMOT |
Rekomendowane |
|
CE |
Niewymagane |
|
Regularne kontrole w trasie |
Zalecane |
|
Ograniczenie prędkości do 120 km/h |
Zalecane |
Masz pytania dotyczące montażu, kompatybilności lub chcesz dobrać platformę zgodną z najnowszymi przepisami? Skontaktuj się z nami – doradzimy najlepsze rozwiązanie.
