Darmowa dostawa od 299 zł. dla wybranych produktów!
Czas na Święta z motoautko rabaty do -30%! z kodem: SWIETAUTKO

Filtr DPF - co to jest i jak prawidłowo wypalić DPF w samochodzie? Monitor DPF SDPROG DASH MICRO

Filtr DPF - co to jest, dlaczego się zapycha i jak prawidłowo wypalić DPF w samochodzie z silnikiem diesla?

Filtr DPF (Diesel Particulate Filter) to element układu wydechowego, który odpowiada za zatrzymywanie cząstek stałych powstających podczas spalania oleju napędowego. Jego zadaniem jest spełnianie norm emisji spalin, jednak dla wielu kierowców filtr DPF jest źródłem problemów i kosztownych napraw. W tym artykule wyjaśniamy:

  • czym jest filtr DPF,
  • dlaczego DPF się zapycha,
  • jak prawidłowo wypalić DPF,
  • oraz jakie rozwiązanie pozwala kontrolować regenerację filtra DPF - SDPROG DASH MICRO.

Co to jest filtr DPF i jak działa?

Filtr DPF montowany jest w samochodach z silnikiem diesla. Jego zadaniem jest wychwytywanie sadzy i cząstek stałych, które powstają w procesie spalania paliwa. Z czasem filtr DPF ulega zapełnieniu. Aby nie doszło do jego zapchania, samochód automatycznie uruchamia proces zwany regeneracją DPF (wypalaniem DPF).

 Kopia_-_Jaka_przyczepke_wybrac_9

Dlaczego filtr DPF się zapycha?

Najczęstsze przyczyny problemów z filtrem DPF to:

  • jazda na krótkich dystansach,
  • częsta jazda miejska,
  • gaszenie silnika podczas trwającej regeneracji DPF,
  • niskie obroty silnika,
  • niesprawne czujniki lub zawór EGR,
  • brak wiedzy kierowcy o tym, że DPF właśnie się wypala.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że wypalanie DPF odbywa się automatycznie, bez żadnej kontrolki na desce rozdzielczej.

 filt_dpf_brudny

Jak prawidłowo wypalić DPF podczas jazdy?

Aby skutecznie wypalić filtr DPF, należy:

  • jechać minimum 15-30 minut,
  • utrzymywać obroty w zakresie 2000-2500 obr./min,
  • poruszać się ze stałą prędkością (np. droga ekspresowa),
  • nie gasić silnika w trakcie regeneracji,
  • unikać krótkich, miejskich przejazdów.


Problem polega na tym, że kierowca nie wie, kiedy regeneracja DPF się rozpoczyna i kończy.

Skąd wiedzieć, że trwa wypalanie DPF?

W większości samochodów:

  • brak jest kontrolki informującej o aktywnej regeneracji,
  • komputer pokładowy nie wyświetla informacji,
  • jedynymi objawami są: wyższe spalanie, wyższe obroty lub praca wentylatora.


To zdecydowanie za mało, aby świadomie dbać o filtr DPF.

Rozwiązanie problemu - monitor DPF SDPROG DASH MICRO

Właśnie dlatego powstało SDPROG DASH MICRO - niewielkie urządzenie OBD2, które informuje kierowcę o stanie filtra DPF i procesie jego wypalania w czasie rzeczywistym.

Co robi SDPROG DASH MICRO?

  • monitoruje zapełnienie filtra DPF,
  • informuje, kiedy zbliża się regeneracja,
  • sygnalizuje rozpoczęcie wypalania DPF,
  • ostrzega, aby nie wyłączać silnika,
  • potwierdza zakończenie regeneracji.

 wypalanie
 diody

Jak działa SDPROG DASH MICRO?

Urządzenie komunikuje się z pojazdem przez standardowe złącze OBD2 i działa w pełni automatycznie.

Sygnalizacja LED RGB:

  • Migający niebieski - łączenie z pojazdem
  • Zielony - niski poziom zapełnienia filtra DPF
  • Żółty - filtr częściowo zapchany
  • Czerwony - wysoki poziom zapełnienia DPF
  • Migający czerwony - trwa wypalanie filtra DPF (regeneracja)

Powiadomienia dźwiękowe:

4 sygnały dźwiękowe - rozpoczęcie regeneracji DPF

2 sygnały dźwiękowe - zakończenie wypalania DPF

Dzięki temu kierowca dokładnie wie, kiedy kontynuować jazdę, aby filtr został prawidłowo wypalony.

Dlaczego warto mieć monitor DPF?

W większości modeli samochodów:

  • nie ma kontrolki informującej o aktywnym wypalaniu DPF,
  • kierowca nie wie, kiedy można bezpiecznie wyłączyć silnik,
  • regeneracja bywa wielokrotnie przerywana.

SDPROG DASH MICRO eliminuje ten problem, dając kierowcy jasną i czytelną informację w każdej chwili jazdy.

Najważniejsze funkcje SDPROG DASH MICRO

  • monitorowanie stanu filtra DPF / FAP / GPF w czasie rzeczywistym
  • informowanie o rozpoczęciu i zakończeniu wypalania DPF
  • ostrzeganie przed wysokim zapełnieniem filtra
  • ochrona przed przerwaniem regeneracji
  • możliwość wykrycia problemów z filtrem (np. wyprogramowany lub usunięty DPF)
  • brak aplikacji i kabli - pełna autonomia

 dzwiek

Prosta instalacja - bez konfiguracji

Korzystanie z SDPROG DASH MICRO jest niezwykle proste:

  • Podłącz urządzenie do gniazda OBD2.
  • Włącz zapłon - urządzenie połączy się automatycznie.
  • Obserwuj sygnalizację LED i dźwiękową.
  • Po wyłączeniu silnika urządzenie przechodzi w tryb uśpienia.
  • Nie musisz nic ustawiać ani kalibrować.

Co znajduje się w zestawie?

  • SDPROG DASH MICRO
  • Instrukcja obsługi w języku polskim
  • Możliwość wydrukowania uchwytu montażowego

Mamy rozwiązanie dopasowane do Twojego auta - wybierz wersję SDPROG DASH MICRO

W naszym sklepie znajdziesz monitory SDPROG DASH MICRO OBD2 dopasowane do konkretnych marek i silników. Dzięki temu urządzenie działa „plug & play” i od razu pokazuje stan DPF / FAP / GPF oraz informuje o wypalaniu (regeneracji) filtra.

✅ Ford -SDPROG DASH MICRO FO1 (DPF / FAP / GPF)

Pasuje m.in. do:
C-MAX II - 1.5 TDCi, 2.0 TDCi
Ecosport II / III - 1.5 TDCi, 1.5 EcoBlue TDCi
Edge II - 1.5 EcoBlue, 2.0 EcoBlue
Fiesta VII / VIII - 1.5 TDCi, 1.6 TDCi
Focus III / IV - 1.5 TDCi, 1.6 TDCi, 1.5 EcoBlue
Galaxy III, Kuga I/II/III, Mondeo IV/V, Ranger III, S-Max I/II
Tourneo / Transit (różne wersje) - 1.5 TDCi / EcoBlue, 2.0 EcoBlue / TDCi, 2.2 TDCi

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-49975-Monitor-DASH-MICRO-FO1-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-do-Ford.html?query_id=1

✅ BMW - SDPROG DASH MICRO B5 (silniki B47 - DPF / FAP / GPF)

Kompatybilne m.in. z:
✅ Seria 1 (F20/F21), Seria 2 (F22/F23/F45/F46), Seria 3 (G20/G21/F34), Seria 4 (F32/F36/G22/G23/G26)
✅ Seria 5 (G30/G31/G60), Seria 6 (G32), Seria 7 (G11/G12)
✅ X1, X2, X3, X4, X5 (wybrane wersje z B47)

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-50068-Monitor-DASH-MICRO-B5-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-do-BMW.html?query_id=1

✅ BMW - SDPROG DASH MICRO B1 (silniki N47/N57/B37 - DPF / FAP / GPF)

Pasuje m.in. do wielu modeli BMW z jednostkami N47, N57 oraz B37 (m.in. Serie 1/2/3/4/5/6/7 oraz wybrane X1/X3/X4/X5/X6).

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-50069-Monitor-DASH-MICRO-B1-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-do-BMW.html?query_id=1

✅ Renault - SDPROG DASH MICRO R2 (Blue dCi - DPF / FAP / GPF)

Dla wybranych modeli Renault z silnikami Blue dCi, m.in. Captur II, Clio V, Kangoo III, Master IV, Megane IV (od 2021).

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-50075-Monitor-DASH-MICRO-R2-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-do-Renault.html?query_id=1

✅ Dacia / Renault / Nissan - SDPROG DASH MICRO R1 (dCi - DPF / FAP / GPF)

Kompatybilne z wieloma modelami Dacia, Renault i Nissan z silnikami dCi (m.in. Duster, Lodgy, Logan, Sandero, Qashqai, X-Trail, Juke i inne z listy).

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-49974-Monitor-DASH-MICRO-R1-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-Dacia-Renault-i-Nissan.html?query_id=1

✅ Kia / Hyundai - SDPROG DASH MICRO K1 (DPF / FAP / GPF)

Dla wybranych modeli Kia i Hyundai (m.in. Ceed, Sportage, Sorento, i30, Tucson itd. – roczniki z listy K1).

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-49973-Monitor-DASH-MICRO-K1-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-do-KIA-i-HYUNDAI.html?query_id=1

✅ Kia / Hyundai - SDPROG DASH MICRO K2 (DPF / FAP / GPF)

Dla wybranych modeli Kia i Hyundai (m.in. roczniki 2010–2015/2016 zależnie od modelu – zgodnie z listą K2).

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-49972-Monitor-SDPROG-DASH-MICRO-K2-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-do-KIA-i-Hyundai.html?query_id=1

✅ Fiat / Jeep / Lancia - SDPROG DASH MICRO F1 (DPF / FAP / GPF)

M.in. Fiat 500/500L/500X, Tipo, Punto, Doblo, Ducato, Bravo, Jeep Renegade/Compass/Cherokee i inne z listy.

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-50072-Monitor-DASH-MICRO-F1-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-do-Fiat-Jeep-Lancia.html?query_id=1

✅ Audi / Seat / Skoda / Volkswagen - SDPROG DASH MICRO V3 (DPF / FAP / GPF)

Duża lista zgodnych modeli i kodów silników grupy VAG (Audi/Seat/Skoda/VW) – zgodnie z listą V3.

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-50070-Monitor-DASH-MICRO-V3-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-do-Audi-Seat-Skoda-Volkswagen.html?query_id=1

✅ Audi / Skoda / Seat / Volkswagen - SDPROG DASH MICRO V6 (DPF / FAP / GPF)

Dla wybranych modeli VAG z nowszymi kodami silników (zgodnie z listą V6).

➡️ Link: https://www.motoautko.pl/product-pol-50073-Monitor-DASH-MICRO-V6-OBD2-DPF-FAP-GPF-Diagnostyka-LED-PlugPlay-Kompaktowy-do-Audi-Skoda-Seat-Volkswagen.html?query_id=1

Podsumowanie

SDPROG DASH MICRO to praktyczne i skuteczne rozwiązanie dla każdego właściciela samochodu z silnikiem diesla, który chce mieć pełną kontrolę nad filtrem DPF i procesem jego wypalania. To małe urządzenie może uchronić Cię przed:

  • zapchanym DPF,
  • kosztowną regeneracją serwisową,
  • niepotrzebnymi wydatkami.

Polecane

pixel